Denna mexikanska visa sjunges ofta på födelsedagar i Mexiko och andra länder i Latinamerika. Den är ganska lätt att spela på munspel i mellanoktaven, det vill säga i hål 3, 4, 5 och 6. Andra varvet på inspelningen nedan går i den översta oktaven på munspelet. Det är lite klurigare men himla skoj och vackert när man får till en fin ton där uppe i hål 7, 8 och 9. Lycka till!
Hit från de djupa skogarna i Värmland. Går i moll och spelas bäst i tredje positionen, det vill säga i d-moll på ett C-dur-munspel.
Känd folkmusiklåt från Västergötland med lite bluesiga toner i. Halvsvår låt. Men du får lära dig förenklad variant av B-delen.
Riktig användbar och skoj teknik att bemästra. Kan också kombineras med tungkomp.
Lätt att spela och stämningsfull låt. Kör hårt!
Här kommer klassikern till kräftskivan och sillen - Helan går! Inte särskilt svår att få till på munspel. Eftersom den är lite lik en fanfar är det mycket utblås i början på låten.
Visan Spanien är en vanlig nybörjarlåt för många instrument eftersom den består av bara tre toner. Om du är nybörjare på munspel
passar den också bra för att komma igång. Du behöver bara blåsa in och ut i hål 4 och 5.
Men eftersom Spanien bara har tre toner, är den också användbar för att testa början på olika skalor och positioner på munspelet. Då är den kul och lärorik att spela även för dig som spelat en hel del förut, eftersom du måste behärska böjningar och att spela en ton i taget. I det här klippet får du lära dig hur du kan använda låten för att börja nosa på dessa skalor: moll i tredje positionen, frygisk skala, spansk-frygisk skala och blues-positionen (så kallad cross harp).
Du kan också använda visan för att öva på att spela de lite mer utmanande böjarna i hål 3 och 6 där du landar direkt på själva böjtonen. Med sådan teknik får du tillgång till många fler toner på munspelet. Det kan du höra och lära dig i exemplen i klippet som som beskriver hur du spelar i spansk-frygisk skala och i cross harp. Det krävs mycket övning för dessa böjar, och då är visan Spanien en bra övning för att lyssna in och intonera rätt i böjarna. Lycka till!
En riktig klassiker som passar på munspel som handen i handsken. Passar för nybörjare, även om andra delen kan vara lite klurig.
Är också skoj att spela för dig som spelat mer. Om du har spelat en del förut, testa att leka runt med tungkomp och böja på 2 inblås där det passar. Kan också vara kul att nånstans lägga in en liten tuta (eller ank-bräk) genom att blåsa hårt in i hål 1.
Om du
spelar med en kompis som spelar fiol eller annat melodiinstrument, kan du varva melodi på munspel med att kompa den andra instrumentalisten genom att säga t k t k t k i takt på munspelet (en teknik som kallas chugging).
Old-time är genre inom amerikansk folkmusik där det är ganska vanligt med munspel. Det finns en väldig massa låtar och olika sätt att spela dessa låtar på fiol, banjo, mandolin, gitarr och munspel. Lär dig spela flera av de vanligaste med olika tekniker som chugging, tungkomp, böjar, med fler. Både för nybörjare och för dig spelat mycket förut.
Kolla in Old time-låtar för munspel.
Irländska låtar är riktigt skoj att spela på munspel och det finns många som är lätta att spela även om du inte spelat så mycket munspel förut. Med play-along och tabulatur övar du lätt in fler låtar till din munspelsrepertoar och utvecklar på samma gång din teknik.
Kolla in lätta irländska låtar för munspel.
Uppe i tredje oktaven på munspelet, dvs från hål 7 och uppåt, finns en hel värld att upptäcka för dig som ännu inte varit och tutat tillräckligt i dessa munspelshål. Här kommer ett småklurigt blueslick för att testa på.
Halva grejen med munspel, i alla fall bluesmunspel, är att det är så lätt och låter så bra att spela flera toner samtidigt. I det här licket används ett slags groove i hål 1 och 2 kombinerat med lite bluesigare toner högre upp... Kolla in så får du se!
Vanligtvis spelas blues i cross harp-positionen, eller andra positionen som det också kan kallas. Det betyder att blues spelas i G på ett C-munspel. Men det går också bra att spela blues i tredje positionen. Då blir det ett lite "molligare" sound och vissa lick blir svårare - andra blir enklare. Här kommer ett lick i tredje positionen. Det innebär att licket går i D (eller D-moll) på ett C-munspel.
Oktavspel och tungkomp är användbart i blues för att få ett fylligare sound. Här kommer ett rätt basic lick där du kan använda dessa tekniker.
I detta lick får du öva på att spela två böjtoner i tredje hålet inblås.
Missa inte de kommande 12 avsnitten av munspelsklippserien Småkluriga blueslicks. Ett avsnitt om dagen kommer att publiceras här på spelamunspel.se. I varje avsnitt får du lära dig ett blueslick både för användning i låtar och solon, och för att öva tekniker som grundläggande böjtoner och oktavspel.
Håll till godo!
/Olle
Sätta munspelet i ett ställ över axlarna och spela samtidigt på gitarr är ju ett känt och skojigt sätt att använda sitt munspel, men varför inte experimentera med fler varianter!? qHär kommer en med munspel, cavaquinho och hembyggd bastrumma med ätliga växter i.
Concertina är en himla fin och lite hemlig kusin till munspel. Det finns flera olika system för hur dessa sexkantiga bälgaspel är stämda. Det som är vanligast för att spela irländsk musik är stämt så att man liksom har 2 eller 3 munspel på varje sida av bälgen. Kan man munspel är dessa så kallade anglo-concertinor inte så svåra att hitta rätt på.
Conertinan på detta klipp är stämd på ett annat sätt, men lyssna så fint man kan spela. Han som spelar kallar sig Jonathan Badness och har lagt upp ett 30-tal små stumfilmer med ekorrar och zombiesnögubbar och andra typer. Ackompanjerat av concertina och lite annat smått och gått.
Det är lätt att glömma hål 8-10 när man spelar munspel, men här finns många möjligheter till att spela vackra melodier och till och med blueslicks. För att lyckas få till tonerna på ett snyggt sätt där uppe, finns några knep. Här får du lära dig ett par.
Först en liten varning: detta som kommer är inte alls lätt och munspel kan vara riktigt lätt, vilket är en del av dess charm såklart. Men det kan också vara kul att testa vilka möjligheter som finns och försöka använda instrumentets hela potential så långt en förmår. Därför kommer här en liten fortsättningskurs i um-pa-pa-spel på munspel för den som känner sig hugad.
Nu är det dags att blanda um-pa-pa med mollspel och testa på um-pa-pa i a-moll på ett c-dur-munspel. Det är både rörigt och svårt om böjarna inte riktigt sitter, men när de väl gör det är det bara att ställa in gitarren i garderoben och köra melodi, komp och hela schapparajset på munspel.
Om du känner att du inte är redo att testa detta än så fortsätt med enklare grejer. Men glöm inte att då och då testa sånt som tidigare varit svårt. Rätt var det är har din teknik utvecklats och du klarar av sånt du tidigare inte kunde.
Jämte soliga sånger i dur och blå blues-toner i cross harp utgör låtar i moll ett trevligt tillskott på munspelsrepertoaren. Det går att spela i moll på flera olika sätt på munspel. På klippet här får du lära dig att spela en känd visa i tredje positionen. Det betyder att du spelar i tonarten D-moll om du spelar på ett bluesmunspel i C.
Irländska låtar kan verkligen vara utmanande att spela på vilket intstrument som helst. Men det finns också många fina irländska melodier som går att lära sig redan som nybörjare. Kolla in dessa häften med play-alongs och inspelningar både med och utan komp.
Här finns flera kända låtar som alla är lätta att spela även för nybörjare. On the banks of the Roses, Whiskey you're the devil, The Oyster Girl, The Butterfly, Molly Malone, med fler...
Kolla in filmen här om du vill höra exempel...
Det går att göra många olika slags rytmer när man spelar tungkomp. Här går jag igenom hur du kan lära dig att spela en rytm som är vanlig i många olika musikstilar, t.ex. rumba och samba. Om du känner att du inte har koll på grunderna tungkomp ännu, kolla in tungkompsavsnittet på spelamunspel.se.
För att få ut mer musik, stämningar och känslor ur sitt munspel är det väldigt användbart att lära in de olika positioner som finns tillhands. Trots att ett vanligt bluesmunspel är stämt i en tonart, t.ex. C-dur, går det att spela i många fler tonarter. Spelar man i C-dur på sitt C-dur-munspel kallas det för att spela i första positionen. Men om man spelar i andra positioner blir det andra tonarter och skalor än C-dur.
På ett bluesmunspel i C kan man ganska lätt få fram följande skalor: C-dur, G mixolydisk, bluesskala i G, dorisk skala i D (en slags mollskala), bluesskala i D, ren A-mollskala, harmonisk A-mollskala, frygisk E. På videoklippet nedan beskriver jag hur det går till.
Det går att kompa sång och andra instrument på flera sätt på munspel. Ett sätt som är vanligt på gitarr och piano är um-pa-pa-komp. Kolla in filmen här om du är nyfiken på hur det låter och går till. Med um-pa-pa är det möjligt att kompa i moll på ett bluesmunspel i dur, t.ex. C-dur.
Det går alldeles utmärkt att spela irländska folkmusiklåtar på munspel och det behöver inte vara särskilt svårt heller. De snabba fiol-låtar som kallas reels och jigs är inget man bemästrar i en handvändning precis, men det finns mycket annat. Kolla in samlingarna med nybörjarlåtar här, eller kolla in Dingle Regatta om du vill ge dig på något lite mer utmanande.
Här kan du höra och se exempel från en av e-spelböckerna med skiva som finns att ladda ner från spelamunspel.se.
En superkul grej med munspel är detta med att böja toner. Det är så himla kul när man liksom får tag i tonen och kan dra den upp och ner och leka med den på olika sätt. När jag lärde mig böja på munspel brukade jag försöka härma olika djur t.ex. en gråtande säl. Eller göra den klassiska tågtutan lite här och där i olika låtar och komp.
Här går jag igenom hur du kan tänka för att hitta böjtonerna i munspelet. Det är inte helt självklart detta med att böja, eftersom det är något som sker i det fördolda - inne i själva munnen. Följ instruktionerna och experimentera själv lite då och då, så kommer du förr eller senare plöstligt att få tag i tonen och börja låta som en gråtande säl, en ilsken and eller en ångbåtspråm i mississipideltat.
Det allra viktigaste är att ha en tät ton och bara en ton i taget. Försök undvika att luft läcker utanför munspelet när du ska böja, så går det lättare.
Om du ännu inte stött på den här mannen i djungeln av munspelsklipp på youtube, är det det dags nu! Adam Gussow har på sin kanal KudzuRunner lagt upp flera hundra fantastiska instruktionsfilmer om att spela bluesmunspel. Både på ett traditionellt och modernt sätt. Han går igenom allt som har med bluesmunspel att göra. Bluesens historia, sociala aspekter av blues och bluesmunspel, attityder till musik i allmänhet, med mera... Superkul om man är intresserad både av att lära sig bluesmunspel från grunden och av blues och bluesmunspel i allmänhet. Rekommenderas varmt!!!
Munspelet och nära släktingar som durspel, concertina och andra slags dragspel, är alla ganska nya påfund. Under 1800-talets första hälft började tyska och engelska instrumentbyggare experimentera med att bygga nya slags instrument. Det som var utmärkande för dessa var att ljudet från dem uppstod genom att luft passerade över metalltungor, som då började vibrera. I Europa existerade ännu få instrument som fungerade på detta vis, men snart ledde experimentlustan och uppfinningsrikedomen till en hel hop av nya instrument som slog igenom med polkalåtar och bälgastånk så det stod härliga till. Allsköns munspel och dragspel hade kommit till världen.
På annat håll var detta inte alls något nytt. Där hade liknande instrument funnits i tusentals år. I Kina, Laos, Thailand och fler länder i östra Asien finns munspelets uråldriga kusiner, och de spelas än idag. Här kommer ett exempel på ett spännande instrument med ursprung i Laos. Instrumentet heter khaen används bland annat för att ackompanjera sång och sittande dans...
För att spela melodier på munspel finns två tekniker. Den ena kallas tungkomp eller tungbas och med den tekniken kan man spela melodi och komp samtidigt. Det låter lite som dragspel och är väldigt användbart i folkmusiklåtar. Men även de gamla blueslegenderna som finns att lyssna på på inspelningar från 20- och 30-talen, använde tungkomp. Lyssna t.ex. på DeFord Bailey när han spelar Alcoholic Blues eller Ice Water Blues. Där ligger tungkompet och liksom puttrar under de livliga melodierna, lite som den pumpande basen från gitarren i delta blues.
Nu är avsnittet om att spela tungkomp helt uppdaterat med instruktioner på film och med nya bilder. Nedan kan du lyssna på när DeFord Bailey spelar Ice Water Blues på en inspelning från 1928.
Det finns julmusik, vårsånger, sommarsånger, små grodorna till midsommar, men ingen påskmusik... Eller? I Spanien firar man stenhårt med blåsorkestrar som ackompanjerar mer eller mindre bisarra påskprocessioner och Bach skrev sitt påskoraturium, så visst finns det påskmusik i världen. Men ingen av dessa är några givna munspelslåtar som liksom kommer av sig själva på ett bluesmunspel, synd nog. Vad göra? Hitta på egna påsklåtar såklart!
Ackordcittran är ett instrument som precis som munspelet döljer oanade möjligheter till musikaliska och känslomässiga uttryck. Lyssna till och beskåda när Mats "Snoa" Dimming, kontrabasist och cittraspelare, framför en polska på cittra tillsammans med mig på munspel. Ett symaskinsbord och en gammal kaffekvarn kom också väl till pass...
Polskan är efter den inflytelserike spelmannen och bonden Snickar-Erske från Ovanåker, Hälsingland. Jag spelar låten här på ett munspel stämt i A-moll (harmonisk moll-stämning) kombinerat med ett munspel i C.
Det går att spela i moll på många olika sätt på munspel. Det enklaste är kanske att spela på ett munspel som är stämt i moll. Men det går också bra att spela i moll på ett vanligt bluesmunspel. Kolla in hur det går till från grunden eller ge dig på en enkel moll-låt på direkten: Räven, råttan och grisen.
På videoklippet här kan du se och höra Limu Limu Lima spelas på munspel och gitarr. Låten är lätt att spela på munspel och ligger i tredje positionen.